PLANNER PARADISE?

Jag är sannerligen en kalenderaddict. Jag köper och inreder och fixar i kalendern och tänker varje gång: yes, this is a keeper. Men hittills är jag inte i planner paradise. Så nu har jag påbörjat en ny variant som jag hoppas ska fungera: att sarga en personlig almanacka A5 och stoppa in de kalendersidorna i en filofax A5.
 
På så vis är tanken att jag kan ha den där personliga layouten på mina kalendersidor, samtidigt som jag kan lägga till och ta bort sidor som jag inte behöver (i och med att filofaxer har ringar) + att jag får de superbra lärarsidorna från personlig almanacka. Lärarkalenderns planeringssidor har liksom aldrig fungerat för mig, märkligt...
 
 
Av filofaxerna ovan är min A4, min svarta A5 med dragkedja och den gula i storleken "pocket" i bruk, alla på olika vis, men när mina nya kalendersidor kommer ska jag stoppa dem i den röda pärmen hade jag tänkt och lämna den blixtlåsförsedda åt sidan. Fast i själva verket sparar jag åt att köpa en sådan HÄR.
 
När jag tänker på hur mycket pengar jag har lagt på mina olika kalendrar är det nästan så att jag blir mörkrädd - samtidigt har jag inget riktigt val. Passar inte planeringen i min vardag så fungerar inte jag. Jag tycker inte om överraskningar, men eftersom jag är så himla glömsk så får jag överraskningar hela tiden om jag inte har ett fungerande system. Lite nördigt är det förstås med alla dekorationer, färgkodningar och klistermärken. Men så är ju jag ganska nördig också... to be continued!

MIN ROMAN TAR FAKTISKT FORM...!

Äntligen, äntligen, äntligen har jag - efter att ha pratat om det i ungefär hela mitt liv - börjat skriva på min roman. Omfånget är inte så imponerande med sina 3 A4-sidor, Times New Roman, 12 pt och enkelt radavstånd, men själva insatsen sitter ruskigt bra. Sedan februari 2014 har sidorna vilat i min handskrivna lilla anteckningsbok i form av meningsformuleringar, listor, tankekartor, synopsis och personbeskrivningar. Nu börjar den äntligen få liv!
 
 
Tänk om jag skulle hinna skriva den och få bidrag för den och få den tryckt och publicerad innan året är slut. Tänk om det blir en bästsäljare, tänk om jag en gång för alla slutför något som jag gör på privat plan och inte jobbrelaterat? Jag är faktiskt skyldig min huvudperson Elisabet det. Nu har hon legat i byrålådan alldeles för länge. 

BLONDERAT MIG!

Jag har helt glömt att skriva att jag har färgat håret. Det är något jag gör nästan varje lov, men det här sportlovet var jag ju i Österrike på snowboardsemester så det var inte läge. Därför ägnade jag helgen åt det istället. Liksom "mellan-loven-färgning". Eftersom jag har alopecia så tar det emot att klippa mig, trots att ett utsparat snagg inte är så vackert, men snart kan jag ha små pippilotter baki, då blir det bättre!
 
 
Jag är jättenöjd, för jag tycker verkligen att en ny årstid kräver en ny hårfärg. Och blont ska det vara på sommaren - men varför inte tjuvstarta genom att färga redan på vårvintern? 

NY BLOGGDESIGN?

Det börjar på att bli en ny årstid på riktigt och då känner jag att det är dags för ny bloggdesign också. Jag älskar den jag har och jag älskade min förra, så nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag kommer beställa av samma tjej som förra gångerna och hon är lite av en tankeläsare. Samma tema, nya färger?
 
Men så måste man ju ta nya profilbilder och headerbilder i så fall, och det är ju bökigt.

MATSEDEL VECKA 13

 Veckans smarriga matsedel har tuggmotstånd igen. Förra veckan var det soppvecka/detoxvecka och jag har därför sett fram emot lite grövre mat. Vi börjar idag med en "allt i en gryta" och det animaliska proteinet blir chorizo och kyckling. Tre dagar är veganska och de ser jag fram emot lika mycket! Som vanligt är ambitionen att publicera recepten i den här kategorin på söndag, så kika in igen då.

LÄRDOMAR AV EN VECKAS DETOX

 
1. Soppa är underskattat. Vilka fantastiska maträtter det är, och med så stora variationsmöjligheter.

2. Frukt är himla sött. Att ta en apelsinklyfta är som att ta en godis.

3. Jag har druckit alldeles för lite vatten. När jag följde detoxplanen ingick att dricka minst 1,5 liter per dag. Det var svårt i början för att jag inte har haft vattenflaska på rutin. Plötsligt vet jag hur törst känns.

4. Hur mycket rast man har när man inte måste koka kaffe eller går ut och tjuvröker. Jag är stolt över de sista tre dagarna då jag verkligen har haft noll-tolerans.

5. Hur äckligt det är att dricka ljummet citronvatten eller hett ingefärste. Det är en vana jag inte kommer fortsätta med dagligen.

6. Vanligt folk med fungerande friska kroppar bajsar regelbundet!? Det har jag aldrig förstått.

7. Det är tråkigt att detoxa - maten och matlagningen blir så mycket mer meningsfull på något vis, men allt där emellan är bara uppoffring och planering och inhandling och skam vid fusk.

8. Det är enkelt att må bra. Det är bara att sluta med det som får en att må dåligt. Det är slutandet som är det svåra.

9. Utan att tänka på det har jag varit vegan i en vecka. Jag har inte saknat kött eller mjölk heller, det enda jobbiga är att havregrädden jag använt lätt skär sig när den kokas upp.

10. Det är inte dyrt att handla veganskt och ekologiskt, eftersom jag samtidigt slutar handla mejeri, kött, cigg, öl, godis etc.

11. Om man ska köra hardcore, all in med detox så bör man börja på en fredag, så man har helgen på sig att sluta med kaffe, socker, cigg etc. Nu är det oändligt svårt att säga nej när någon frågar "Ska du med på baksidan?" eller "Rektor bjuder på moccarutor" eller "Visst är det onsdagsfika idag?". Dessutom är det så många fler som får bevittna hur trött, gråtmild och trasig man är.

12. Att jag inte gillar spenat.
 
13. Att jag inte kommer fortsätta med detox, men numera har en naturlig tur förbi frukt och grönthyllan när jag handlar - tidigare var jag lite för förtjust i frysta grönsaker. Två av rätterna i matplanen från vecka 13 är från detoxboken också1

DAG SJU PÅ DETOX

 
Så börjar veckans sista dag lida mot sitt slut. Jag har blivit av med 2,5 kilo vätska, så att anklarna och handlederna är mindre svullna är inte inbillning. Äntligen kan jag ha strumpor med behag igen, första gången sedan jag landade efter alpresan i början av månaden.
 
Jag är  alkoholfri,mejerifri, köttfri, sockerfri sedan en vecka tillbaka. I början av veckan planerade jag allt jag skulle äta, dricka och göra när veckan tog slut. Men nu känner jag mig inte så sugen. Jag är mer sugen på lite vatten med gurkskivor i..!? Jag lovar att jag inte ska bli fanatisk men... jeez.

VECKANS STORA MATINLÄGG (DETOXEDITION)

Avokado- och spenatsoppa: Stek tre schalottenlökar, två vitlöksklyftor och massor av färsk spenat - 200 gram blir så grönt och fint som ovan. Stek bort vatten och stek hett och mjukt. Tillsätt 8 dl grönsaksbuljong och ½ kruka färska basilikablad. Låt koka ett tag och mojsa sedan ner köttet från tre avokados och 1 msk citron. Ta kastrullen av plattan och mixa slät. Servera med solroskärnor och massor av cayennepeppar.
Blomkålssoppa: Stek en hackad purjolök och ett stort (eller två mindre) buketterat blomkålshuvud i en skvätt olja tillsammans med 2 tsk curry, 2 tsk gurkmeja och 1 tsk svartpeppar (om man gillar peppar). När allt börjar mjukna och rostas lite, tillsätt 1 liter vatten och den mängd ekologisk grönsaksbuljong som krävs. Koka tills allt är mjukt, ca. 10 minuter. Mixa soppan semi-slät. Tillsätt 4 deciliter havregrädde och låt soppan hettas upp igen, men kokar den så skär det sig lätt. Receptet är för ca. 7 portioner, så halvera vid behov.
 
 
Broccersopper: Stek gullök, vitlök och purjolök mjuka. Stek skalade potatisar i bitar och skalade morötter i bitar.Tillsätt ca. 8 dl grönsaksbuljong och koka fryst broccoli så länge som krävs för att allt ska bli mjukt. Mixa soppan semi-slät. Ställ tillbaka på plattan och tillsätt 2 dl havregrädde. Servera med massor av malen svartpeppar.
 
Broccersopper: Se recept ovan.
Champinjonsoppa: Stek ca 600g färska champinjoner, 1 gullök och 1 vitlöksklyfta i lite olja i en gryta tills vätskan är borta och allt krympt ihop. Tillsätt 3 dl vatten och lämplig mängd buljong. Låt koka upp, sänk värmen och låt sjuda i 10 minuter. Tillsätt 2,5 dl havremjölk och 2,5 dl havregrädde. Ställ tillbaka på plattan och hetta upp igen, tillsätt svartpeppar och salt efter behov och smak. Mixa soppan slät och servera med gräslök.
 
Champinjonsoppa: Se ovan, men toppa med lite extra tugg.
 
 Purjosoppa: Stek olika sorters lök i en oljeskvätt: gullök, vitlök och purjolök tog jag. Tillsätt skalad, tärnad, okokt potatis och stek den också så att den inte får färg. Häll sedan över ca. 5 dl vatten och 1 buljongtärning eller motsvarande i pulver. Peppra om ni vill ha den lite bitig. Koka tills potatisen är överkokt och mixa. Servera med solrosfrön och chilipulver.

DAG SEX PÅ DETOX

 
Jag börjar känna att det är lite tråkigt att vara på detox
 
Idag fick jag salt-, söt- och ölsug på kvällen, men när jag öppnade skafferiet och såg mina gojibär kom jag på att jag inte äter sådant den här veckan. Så då stängde jag skåpet igen. Ytterst märkligt fortfarande, att det går på rutin. Jag är själv förvånad och vet inte riktigt vad jag ska fylla tomma timmar med.

MÄRKLIGT

Ja, kära nån... här klickar man hem ett par blanka treggings i storlek medium och tror att man ska få se ut som Sandy i Grease... jag menar bara: kolla på dessa! Blanka, höga i midjan, till och med den där stora sömmen på byxornas baksida. Typiskt Sandy! 

 
Och så tar jag på mig dem, drar upp dem och... det får plats en hel till person i dem! Hur är det möjligt!? De måste vara felsydda! Vilken besvikelse. Nu får jag använda mina glansiga Greasebyxor som chinos. Också fint, men inte precis tanken..!
 
 
Konstigt, va!? Sådär kan det ju inte vara tänkt att det ska se ut!

DAG FEM PÅ DETOX

 
Det känns konstigt att inte fira fredag utan någon synd. Det är inte att jag saknar det eller tänker på det direkt, men det känns bara lite... konstigt. Annorlunda liksom. Jag brukar fira med socker för att jag kan. Men nu ba... örtte, mums, det är allt jag behöver. Obs. Jag är sarkastisk! Mitt sug efter kaffe går inte över, bara i väl valda stunder. Jag kommer inte sluta med koffein på heltid. Nikotin däremot vill jag bli kvitt!

DETOXFRUKOSTAR

 
Gör såhär: Blanda ½ msk chiafrön med 1 dl mandelmjölk och ställ undan i en timme. Tillsätt 1 dl hallon och 1 dl blåbär (smoothie #1) eller 2 dl hallon (smoothie #2). Mixa till en tjock isglass. Toppa med ½ msk sesamfrön och ½ msk tranbär. Slafsa i er rubbet med sked.
Gör såhär: Blanda 2 msk kokosolja, 6 dl havregryn, 2 dl hackade hasselnötter, 1 dl pumpakärnor, 1 dl sesamfrön, 1 dl solrosfrön, 1 dl linfrön, 3 msk agavesirap och 2 msk kanel i en bunke. Sprid ut blandningen på ett bakplåtspapper och ugnsrosta på 150 grader i ca. 20 minuter - rör om flera gånger. Ta ut och tillsätt hackade tranbär. När blandningen svalnat förvaras den i en lufttät glasburk. Det serveras sedan med vilken frukt eller nötmjölk som behagas. Receptet ger 1,5 l färdig granola som doftar och smakar gudomligt, men som det visat sig att jag är allergisk mot...
Gör såhär: Mixa frusen banan, frysta jordgubbar och ett par frysta blåbär med lagom mängd havremjölk - den ska bli tjock och glassig. Klicka ner i ett glas och fyll upp med välskakad havremjölk.
 
Gör såhär: Mixa frysta gula frukter (jag körde ananas, mango och papaya som fanns i en färdig blandning på Konsum) med havremjölk och späd med mjölk och vatten till önskad isig konsistens. Servera med gojibär och några frysta hallon.

DAG FYRA PÅ DETOX

 
Nu börjar det gå lätt rentav! Tur det, för idag var det nationella prov i princip hela dagen. Och det tar faktiskt på mina krafter också, även om jag mest lider med eleverna som måste framkalla fullt fokus hela, hela dagen. Många av er har kommenterat och vill ha recept: alla middagsrecept kommer på söndag är tanken! Så jag hoppas att ni kommer ihåg och klickar in då.

SOCKERSÖTA DETALJER

 
Att köpa ringar på barnavdelningen är alltid något av en gambling. Den här gången var ringarna för små för allt utom lillfingret. Tack och lov att fingerledsringar trendar just nu, för att späcka topparna med guld, hjärtan, jordgubbar och cupcakes känns inte alls som en dålig idé idag! 

DAG TRE PÅ DETOX

 
Jag mår bra överallt: magen, huvudet, dygnsrytm. Men jag börjar tänka att det är fel vecka att köra "detox", i och med alla nationella prov och samtalstider och oerhört mycket stress. Och feber. Å andra sidan kanske det är perfekt att detoxa just då, så jag inte går runt med socker och jox i mig samtidigt. Socker, gluten, mejeri och värktabletter (och alkohol obviously) har jag inte fuskat med en enda gång de här tre dagarna. Det är de andra två som är svåra. Men efter den här veckan ska jag boka massage.

DAG TVÅ PÅ DETOX

 
Jag är sur, men mätt. Trött, men inte koffeindarrig. Har ont i huvudet, men mår strålande i magen. Jag dricker äckligt te, men äter god mat. Jag tror dock att jag har feber och inflammerade bihålor. Det bidrar nog till de sämre förändringar som upplevts. 
 
Jag började dagen med ett vredesanfall. Jag skippade lunchen idag, värdelöst. Men sådant händer gärna på tisdagar eftersom jag bara har 30 minuter mellan lektionerna den lunchrasten. I vanliga fall slukar jag fikabröd efter sådana tisdagar. Nu blev det bär! Jag har dock fuskat idag och därmed dragit ut på nedtrappningen ytterligare en dag. Jag måste sluta fuska om det ska bli bra, det här. Hur som helst har jag nu ägnat kvällens sista minuter åt att sätta ihop det här lilla collaget, så nu ska jag ge mig och sova bort huvudvärken!

DAGENS TJUSIGA

 
Okej, jag erkänner: jag har råkat shoppa på H&M för flera tusen kronor. Bland annat 5 par skor och typ dubbelt så många byxor och tröjor. 

DAG ETT PÅ DETOX

 
Här ovan har vi då en liten "steg för steg" om hur det har gått med detoxen idag. För er som texten är för liten för eller som läser via mobilen kommer en liten sammanfattning:

Jag vaknade peppad och glad och nöjd. Tills jag inte fick kaffe. Eller nikotin. Jag har ätit god mat och mellis och inte varit hungrig. Jag har varit lite tjurig. Jag har fått huvudvärk och avskyr att jag inte får ta en alvedon, så jag mördar huvudvärken med att sova och dricka vatten i mängder. Jag har fuskat med gifterna ett par gånger under dagen, men inga värktabletter trots feberkänsla och smärta.

MATSEDEL VECKA 12 - DETOXVECKA

Dags för detoxveckan! Och jag är väldigt peppad faktiskt, efter den där resan till Alperna där största dagsintaget kalorier kom med kolsyra är det dags. Det sägs att detox är en bluff, att det inte går att rena sin kropp genom den typen av kostomläggning, men jag tänker använda ordet ändå.
 
Vår detox kommer innebära: inget mejeri, inget djur, inget tillsatt socker, inget gluten, ingen alkohol, inget kaffe, inga värktabletter, inga cigaretter och så vidare. Det låter restriktivt, men det leder till en ny uppåtanda med recepten. Nya, rena, coola, veganska soppor är precis vad jag behöver. Målet är att bli mindre svullen och sluta med mina beroenden socker, koffein och nikotin. Och sedan efter den här veckan är över ska jag sätta igång med träningen igen.

VECKANS UPS AND DOWNS VECKA 11

 Jag har megastorshoppat, allt ifrån kläder till mediciner till kontorsmaterial etc.
 Vädret har varit helt otroligt!
 Himla kul med en lyckad friluftsdag och snälla, glada elever!
 
 Jag har känt mig ful och ohälsosam, så som man gör ibland #fuldag.
 Bihålorna är fullproppade med gojs, så de gör ont och ger mig febertoppar.
 Och så får jag en klart försenad visdomstand i höger överkäke och med tanke på de besvär jag hade med de andra visdomständerna så är det klart oroande. 
 

VECKANS STORA MATINLÄGG

Tacofärs i pita: Bryn köttfärs. Tillsätt riven vitlök, riven gullök, riven röd chili, spiskummin, oregano, salt och paprikapulver. Tillsätt ca 1 dl vatten och låt det koka bort. Smaka av och var försiktig med spiskummin, det blir snabbt för mycket. När det smakar taco, servera i pitabröd med favoritgrönsakerna och salsa. 

Tacogratäng: Använd resterna från igår. Lägg i botten av en ugnsform och fördela rödlök, jalapeños och tomat över. Häll över en äggstanning på 3 ägg, 2,5 deciliter oatly iMat grädde och 0,5 dl philadelphiaost. Fördela rikligt med ost överst och låt stanna i ugnen på 225 grader i ca 30 minuter. Servera med salsa, gräddfil och nachochips.
 
Mangoslaw med bacon: Blanda strimlad kinakål med bitar av färsk mango, strimlad rödlök, massor av koriander, saften från en lime, en hackad röd chili, salt och peppar. Servera med knaperstekt bacon och extra sallad. Det var så gott att ni får receptet trots att ni inte får någon bild.
Kyckling med kvarggegga: Fördela hackad gullök, chili och jalapeño i botten av en ugnsform. Fördela brynta kycklinglårfiléer ovanpå, ringla över lite olja. Salta och peppra. Låt stå i ugnen på 200 grader i ca 15 minuter. Fördela naturell kvarg över och låt stå i ugnen i ca 10 minuter till eller tills kycklingen är färdiglagad och kvargen har blivit varm. Servera med ris.
 
Kikärtsbiffar: Mixa kikärtor, vitlök, chili, färsk koriander, gullök, salt och ägg till en gegga. Tjocka till den med lite mjöl eller motsvarande. Forma till biffar och doppa varje sida i ströbröd. Stek på båda sidor till fin färg och tills biffarna är varma och stelare. Servera med rostade grönsaker och tsaziki.
 
Purjolökssoppa: hetta upp smör i en kastrull och stek en hackad gullök och purjolök. Stek sedan ca 5 skivade, skalade potatisar en stund. Tillsätt 5 dl vatten, 1 grönsaksbuljongtärning, lite svartpeppar och koka tills allt är genommjukt och tillsätt sedan 2,5 dl vispgrädde. Värm upp en gång till och mixa soppan slät.
 
Purjolökssoppa: Se ovan. Hetta upp under omröring i kastrull.

DAGENS SVARTVITMÖNSTRADE

 
Jag älskar att jag inte ångrade mitt köp trots att det blev dyrare än tänkt. Jag har så många nya outfits att matcha med varandra nu. Det kommer se ut som att H&M har sponsrat mig. Det har de inte, även om jag så önskar. På bilderna ovan är det matlagning på G, men efter att ha dansat runt i köket märkte jag dessutom ett visst läckage. Så nu har vi renskurat golv på köpet.

LÖRDAGSMYSET

 
Och så Melodifestivalen, obviously. Jag sitter just nu med min kompanjon Néa och hejar på Jon Henrik, av princip. På tal om det - läs Oscar Sedholms otroliga krönika HÄR om de olika aspekter en samisk artist kan företräda. Nu ska jag återgå till melodifestivalen och därefter avslutar jag med slutet på Sagan om de två tornen och Seven på kanal sju!

NÄR KEJSAREN VAR GUDOMLIG

 
När Kejsaren var Gudomlig av Julie Otsuka handlar om en namnlös familj japanska amerikaner under andra världskriget. Vi får följa en mors tankar innan interneringen (tvångsförflyttning till krigsläger), två barns upplevelser under interneringen och sedan så småningom hur det är att komma hem igen efter tiden i ett av dessa karga läger. 
 
Bara tanken på bokens tema gav mig rysningar, och Julie Otsuka skriver stundtals med riktigt rivande gestaltningar. Tyvärr är boken för opersonlig för mig. Hisorien berättas sakligt och distanserat ur ett barns perspektiv och trots att det är fruktansvärt att läsa om behandlingen och rasismen så kryper det aldrig innanför skinnet. Man kan säga att boken låter en se det hemska snarare än att få känna det.
 
Trots det är boken läsvärd, angelägen och stark. Om man gillar att läsa romaner om krigsdrabbade så är den med sina 167 sidor ett verk man har råd ägna läsning till, om inte annat för det välvalda språk och retorik som används i den.

FRILUFTSDAGEN

Friluftsdag igår och våra elever var helt otroliga. Rara, glada, arbetsvilliga - och trots att man såg att de blev allt tröttare och allt kallare föll inte ett ont ord över deras läppar. De körde på, utomhus hela dagen. Det kostar på att stå i snålblåst och täckbyxor och inte ha tillgång till inomhus ens när man äter eller går på toaletten. Coola kids, som inte gnotade över det!  När jag kom hem var jag helt utpumpad.